Vaasanseudun vihreät ry:n syyskokous järjestettiin 11.10.2020. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2021 valittiin Marko Perälä. Hallituksen muut jäsenet ovat Mirva Gullman, Kaarlo Lepistö, Ulla Lämsä, Tuula Närvä, Tobias Simon, Sirkka Suurla ja Juha Tuomikoski. Hallituksen varajäseniksi valittiin Lotta Alhonnoro, Harri Salovaara ja Eeva Simons.

Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Mirva Gullman ja sihteeriksi Juha Tuomikoski. Hallituksen muiden jäsenten vastuualueet tarkennetaan myöhemmin hallituksen järjestäytymiskokokuksessa.

Uusi puheenjohtaja Perälä on lähihoitaja, musiikin monitoimija sekä Vaasan kulttuuri- ja liikuntalautakunnan jäsen. Hän toiminut aiemmin yhdistyksen varapuheenjohtajana. Perälä tulee ensi vuoden alusta lähtien luotsaamaan Vaasanseudun vihreitä kohti huhtikuun kuntavaaleja ja pohtiikin jo miten vaalityö onnistuu poikkeusoloissa. ”Nykyinen tilanne on hyvin poikkeuksellinen ja vaikuttanut sekä paikallisesti että globaalisti. Näen tulevat kuntavaalit haastavina, koska korona on vaikuttanut ihmisten arkeen ja muuttanut varmasti monien tapaa suhtautua asioihin. Talous tietenkin nousee keskiöön, mutta me ihmiset ja yhteinen elämämme on paljon muutakin. Ihmisissä näkyy varmasti monenlaisia arvopohjan muutoksia” hän pohtii ja jatkaa: ”Vihreillä on ollut hyvää kasvua Pohjanmaan alueella. Toivon tietenkin että se jatkuu ja voimme tehdä yhdessä töitä tasa-arvoisemman ja luontoystävällisemmän Vaasan eteen”

”Tulevissa vaaleissa, etenkin vaalityöskentelyssä on otettava huomioon korona ja mietittävä uudenlaisia keinoja. On vaikea ennustaa millainen tilanne on vuodenvaihteen jälkeen kun vaalityö pyörähtää kunnolla käyntiin. Mikäli korona jyllää, on perinteisen, kojuilla tapahtuvan vaalityön tekeminen haastavaa. Ihmisten kohtaaminen on iso osa kokonaisuutta. Vaalikojuilla myös oppii ja kuulee aina todella paljon. Se on hieno ja perinteinen tapa keskustella Vaasaa koskevista asioista” Perälä kertoo.

Yhdistyksen tilanteen Perälä näkee positiivisena: ”VaSeVin tilanne näyttää mielestäni valoisalta. Sen lyhyen ajan mitä olen itse ollut mukana, on kasvua ollut mukavasti. Siihen ei saa kuitenkaan tuudittautua vaan joka vaaleissa, ja etenkin vaalikaudella on kannukset ansaittava uudestaan” hän muistuttaa.

Vaasanseudun vihreät toivottaa onnea uudelle hallitukselle ja kiittää lämpimästi tämän vuoden hallitusta ja erityisesti pitkäaikaista puheenjohtajaamme Tuula Närvää hyvästä työstä – jatkamme yhdessä kohti vihreämpää Vaasan seutua!