Ryhmäpuheenvuoro, valtuuston kokous 13.11.2017

Lotta Alhonnoro piti Vihreiden ryhmäpuheenvuoron koskien valtuuston talousarviokeskustelua.

Me vihreät katsomme, että Vaasa menestyy, kun jokainen kuntalainen voi hyvin. Varat on ohjattava sinne, missä niille on eniten tarvetta ja missä niillä saadaan eniten aikaan. Talousarvion osalta haluammekin kiinnittää erityistä huomiota ennaltaehkäisyyn. Rahaa on aina rajallisesti, joten käyttäkäämme se fiksusti. Haluamme vastuullista taloudenpitoa – ennaltaehkäiseviä toimia ja pitkän tähtäimen säästöjä.

Terveyskeskusmaksujen poistaminen on panostus kuntalaisten terveyteen ja hyvinvointiin. Se on pieni hinta kasvavien terveyserojen selättämiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Yhtä lailla on tärkeää turvata riittävät ja edulliset liikuntapalvelut joilla ylläpidetään kuntoa, toimintakykyä, tuodaan ihmisiä yhteen ja lisätään hyvää oloa. Ennaltaehkäisyä parhaimmillaan.

Me vihreät vaadimme, että jokaista kuntalaista kohdellaan yhdenvertaisesti. Haluamme palauttaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Laadukas varhaiskasvatus antaa hyvät eväät tulevaisuuteen – emme voi sulkea ketään tämän ulkopuolelle. Tutkimusten mukaan lasten syrjäytyminen alkaa jo päiväkoti-iässä. Pidetään siis kaikki mukana.

Ilmastonmuutos pysäytetään kunnissa. Vaasan energia- ja ilmastostrategia on kunnianhimoinen, mutta vaatii toteutuakseen aktiivisia toimia. Vihreä valtuustoryhmä haluaa kehittää ja parantaa julkista liikennettä. Tämä vaatii toimia nyt, ensi vuonna ja tulevina vuosina.

Ja vielä lopuksi. Me vihreät haluamme olla luomassa kutsuvaa ja vireää kaupunkia. Panostus keskustan ja torin kehittämiseen on paitsi panostus ihmisiin ja yrittäjiin, myös entistä houkuttelevampaan Vaasaan ja entistä parempiin talousnäkymiin.